Stworzyliśmy dla Ciebie niezależne forum dyskusyjne aby oddać Ci głos. Zmieniaj Polskę razem z nami! zmieniaj.pl

Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.

Użytkownik
  

Hasło
  





Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

Statystyki
» Użytkownicy: 42
» Najnowszy użytkownik: HenrykSwół
» Wątków na forum: 120
» Postów na forum: 307

Pełne statystyki

Użytkownicy online
Aktualnie jest 4 użytkowników online.
» 0 Użytkownik(ów) | 4 Gość(i)

Ostatnie wątki
19.06.2018
Forum: Spotkania na TeamSpeak-u
Ostatni post: Andrzej Jędrzejewski
10 godzin(y) temu
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 80
Dziesięć zasad nowej ekon...
Forum: Ekonomia
Ostatni post: Andrzej Jędrzejewski
17.06.2018, 21:44
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 24
Polityka monetarna
Forum: Ekonomia
Ostatni post: Andrzej Jędrzejewski
13.06.2018, 23:56
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 33
Propozycja stworzenia now...
Forum: Propozycje i projekty
Ostatni post: Roman Klimczyk
06.06.2018, 22:45
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 171
Debata, dotycząca wypraco...
Forum: Kalendarz wydarzeń
Ostatni post: Andrzej Jędrzejewski
30.05.2018, 07:24
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 78
Uniwersytecie Warszawskim...
Forum: Kalendarz wydarzeń
Ostatni post: Andrzej Jędrzejewski
20.04.2018, 18:01
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 203
Waluta lokalna, bezodstek...
Forum: Ekonomia
Ostatni post: Jan Sposob
23.08.2017, 23:28
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 1,006
Projekt powstania grupy t...
Forum: Propozycje i projekty
Ostatni post: Andrzej Jędrzejewski
29.07.2017, 11:27
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 4,908
Realny plan podniesienia ...
Forum: Kalendarz wydarzeń
Ostatni post: Andrzej Jędrzejewski
02.07.2017, 18:46
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 1,601
Spotkanie " Nowa strategi...
Forum: Kalendarz wydarzeń
Ostatni post: Andrzej Jędrzejewski
15.05.2017, 13:39
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 1,208

 
  19.06.2018
Napisane przez: Jan Sposob - 19.06.2018, 16:01 - Forum: Spotkania na TeamSpeak-u - Odpowiedzi (3)

1. Jaki powinien być nasz udział w wyborach samorządowych?

Moja propozycja jest taka:
Nie oglądając się już więcej na nikogo, zaproponować ludziom
organizowanie samodzielnie, oddolnie komitetów obywatelskich,
natomiast Konfederacja Koreus Zapewni rodzaj parasola ochronnego, zakładając konfederacki,  Ogólnopolski Komitet Wyborców. Nie stać nas na organizowanie struktur, lecz dla wszystkich zainteresowanych aktywnym uczestnictwem w wyborach, tworzymy gotowca w postaci Sieci, z której skorzystać może każdy.
Jeśli podejmiemy taka decyzję,
należy to ogłosić naszymi kanałami internetowymi, podając zasady i program. Wypracowawszy taka formułę udziału w wyborach,
powinniśmy skierować list otwarty do wszystkich ruchów, uważających się za poza partyjne i antysystemowe, by wytrącić im z rak jakiekolwiek powody do ataku. Mam głębokie przekonanie, że wszyscy „wodzowie” to oleją, ale tak naprawdę jest to apel do zwykłych ludzi, którzy po omacku poszukują swojego przewodnika. Tym ludziom trzeba uzmysłowić, że sami mają wystarczającą moc do przeprowadzenia zmian i żaden guru nie jest potrzebny.

2. Jaki program wyborczy powinniśmy zaproponować, co jest ważne dziś dla lokalnych wspólnot?

- uświadomienie ludziom, że gmina nie rządzi wójt, burmistrz czy prezydent, ale rada gminy!
- władza nie jest przywilejem, ale służbą;  jedna kadencja takiej służby jest (czy raczej być powinna) takim obciążeniem dla przedstawiciela z wyboru, by go na druga kadencję po kolei nie wybierać.  Jest to jedyna droga wyeliminowania większości patologii w zaradzaniu gmina.
- wybór tylko na jedna kadencję daje równe szanse dla nowych ludzi; stare kadry swoja kampanię reelekcyjną rozpoczynają zaraz po wyborach, manipulując lokalnym społeczeństwem.
- zasadą każdych wyborów powinien był niczym nieskrępowany dostęp do list wyborczych
- zasada prawyborów w przypadku większej ilości kandydatów niż miejsc na liście
- kryterium oceny w prawyborach jest aktywność w kampanii wyborczej oraz prezentowany przez kandydata program, potwierdzony kontraktem wyborczym
- cele, jakie nowe gminne władze powinny sobie postawić w każdej gminie – to nie budowa chodników czy domów starców, ale umocnienie lokalnej wspólnoty, odpowiedzialnej za samodzielność gminy we wszystkich aspektach życia gospodarczego, finansowego i społecznego. Gmina to podstawa naszej indywidualnej egzystencji, bo tu żyjemy, pracujemy, zakładamy rodziny i budujemy relacje. I wszyscy jesteśmy sobie potrzebni. Nasze Koreusowe idee związków właścicielsko pracowniczych, wielostronnych umów wspólnie kontrolowanych, lokalne klastry przedsiębiorczości, ekosystemy gospodarcze będą realizowane w gminie. A do tego potrzebna jest świadoma i zorganizowana wspólnota.

3. Jak dalej powinna wyglądać nasza współpraca z partią Potockiego i innymi organizacjami anty systemowymi?

Nadzieja, jaką wielu z nas pokładało w partii Potockiego jest na chwile obecna nadzieja złudną; ten projekt nie rezonuje z naszymi ideami.
- partia Potockiego nie jest kompletnie zainteresowana wyborami samorządowymi, poza prezydenturą Warszawy!?
- nie ma żadnego logicznego i zwięzłego programu politycznego, który zjednoczyłby Naród polski, wypracowany przez Konfederację Koreusa program reform ustrojowych nikogo w partii nie interesuje.
- struktury , organizacja i władze partii są nieczytelne, działania niezgodne z przyjętym statutem
- działania mające na cele budowę liczącej się siły politycznej pozbawione są dynamiki i logiki, co wskazuje na dyletantyzm zarządu lub świadome działania dezintegracji środowiska narodowo-patriotycznego
- sposób traktowania jakiejkolwiek opozycji wobec Potockiego jest delikatnie mówiąc nieprzyzwoity, każdy, kto ma inne zdanie jest kategoryzowany do filosemity, Chazara i wszelkiej maści wroga Polaków i Lechitów. Taka postawa przekłada się na gęgaczy z dworu wielbicieli hrabiego, gdzie trwa nieustanne obrażanie ludzi, wyzwiska i groźby. Wystarczy poczytać komentarze na facebooku – chamstwo, prymityw, ciemnogród, żenada… I o dziwo – Potocki nie reaguje? To jak on może o sobie mówić, że „jestem prezydentem wszystkich Polaków”?

Uważam, że w tej sytuacji powinniśmy wystosować list do partii II RP z czasowym zawieszeniem współpracy, póki zasady działania partii nie będą transparentne.

Kochani, podobnie wygląda sprawa w wielu innych organizacjach.  Organizacjach, do których przystępują Polacy, zainteresowani działaniem na rzecz Dobra Wspólnego, często jednak nieświadomi działań pozakulisowych, tej całej politycznej kuchni.

Wydrukuj tę wiadomość

  Dziesięć zasad nowej ekonomii opartej na zdrowym rozsądku
Napisane przez: Andrzej Jędrzejewski - 17.06.2018, 21:44 - Forum: Ekonomia - Brak odpowiedzi

David Korten stwierdza, iż już najwyższy czas, abyśmy ogłosili naszą niezależność wobec ekonomii opartej na pieniądzu i spekulacjach, którą promuje Wall Street i GPW. Przedstawia przy tym jasne zasady nowej, opartej na człowieku, ekonomii. Artykuł jest krótkim wprowadzeniem do nowej książki Kortena Agenda for a New Economy: From Phantom Wealth to Real Wealth – A Declaration of Independence from Wall Street. Tam też wszystkie punkty autor dogłębnie rozwija. (Red.)
David Korten
Im dokładniej się przyglądam, tym staje się dla mnie jaśniejsze, że stara ekonomia zawodzi. A dzieje się tak, bo oparta jest ona na fałszywych podstawach, założeniach i logice. Wszyscy, którzy oddolnie dążą do wprowadzenia nowej ekonomii, intuicyjnie działają w zgodzie z dziesięcioma zdroworozsądkowymi prawdami podstawowymi, które tworzą właściwą ekonomię. Oto one:
1. Właściwym celem ekonomii jest zabezpieczanie sprawiedliwego, stabilnego (zrównoważonego) i pełnego szczęścia życia dla wszystkich. Z pewnością jest to szokująca prawda dla finansistów z GPW i Wall Street, którzy zarabiają na tworzeniu baniek spekulacyjnych, manipulacji papierami wartościowymi, obniżaniu płac, bezrobociu, rajach podatkowych, oszustwach podatkowych, monopolizowaniu cen, czy też dotacjach ze środków publicznych.
2. PKB powinno mierzyć koszt ekonomiczny wytworzenia określonego poziomu dobrostencji (dobrostencja) i szczęścia ludzi. W ekonomii, tak jak w każdym dobrze zarządzanym biznesie, celem powinna być minimalizacja kosztów, nie zaś ich maksymalizacja.
3. Racjonalna relokacja realnych zasobów może ograniczyć presję ludzi na Ziemską biosferę i zarazem poprawić zdrowie i szczęście wszystkich ludzi. Ekonomia w stylu Wall Street i GPW niszczy wielkie zasoby, które faktycznie obniżają jakość naszego życia, np. poprzez wojny, uzależnienie od samochodów, rozrost przedmieść, niewydajne energetycznie budownictwo, spekulacje finansowe, reklamę, wsadzanie do więzień za drobne, pozbawione ofiar przestępstwa. Najważniejszą rzeczą, mającą na celu przywrócenie równowagi ludzi z biosferą, jest eliminacja (tych) czynników, które są szkodliwe dla naszego zdrowia i szczęścia.
4. Rynki alokują efektywnie zasoby wewnątrz systemu, w którym rządzą właściwe zasady konkurencji, internalizacja kosztów, zrównoważony handel, lokalne inwestycje i równość. Są to kluczowe zasady sprawiające, że rynek właściwie funkcjonuje. Bez nich ekonomia wolnorynkowa szybko przeradza się w system, w którym monopole korporacyjne robią wszystko, aby obniżać płace, przenosić miejsca pracy do najtańszych lokalizacji, zabierać subsydia publiczne, zatruwać powietrze, ziemię i wodę, wyczerpywać zasoby naturalne, korumpować demokrację; innymi słowy, podejmują kroki, które oznaczają całkowicie niesprawiedliwy podział zasobów.
5. Właściwy system monetarny daje ludziom i społecznościom autentyczna władzę kreacji i alokacji pieniądza, tak aby mogli tworzyć podstawy życia i ekologicznie zbalansowane zdrowe społeczności. Właściwie ustawiony system pieniężny służy życiu, a nie odwrotnie. Ekonomia w stylu Wall Street i GPW używa pieniędzy do konsolidacji ich władzy w wywłaszczaniu reszty społeczeństwa z prawdziwego bogactwa. I co ciekawe, polityka publiczna prawie zawsze sprzyja takiej ekonomii.
6. Pieniądze łatwo tworzone poprzez proste zapisy rachunkowe, nie powinny być nigdy decydującym czynnikiem w podejmowaniu decyzji dotyczących alokacji zasobów publicznych. Jest to szczególnie oczywiste w przypadku gospodarczej recesji i depresji, które występują wtedy, gdy pieniądze przestają płynąć tam, gdzie są potrzebne, aby dać ludziom pracę, dzięki której wyprodukują potrzebne dobra i usługi.
7. Spekulacja, tworzenie baniek finansowych, eksternalizacja ryzyk, lichwa oraz użycie kreatywnej księgowości dla kreacji pieniędzy z niczego, nie odniesione do społecznych realiów, nie służy niczemu, co ma realną społeczną wartość. Korporacje Wall Street, które angażują się w te praktyki, w istocie są antyspołeczne. Uczestniczą one w eksploatacji, co jest grzecznym słowem na zwykłą kradzież. Praktyki te powinny być regulowane lub opodatkowane tak, aby je zlikwidować.
8. Chciwość nie jest cnotą; dzielenie się nie jest grzechem. Jeżeli pierwotnym założeniem twojego biznesu nie jest służenie społeczności, to tak naprawdę jaki masz biznes być w swoim biznesie?
9. Jedynym uzasadnionym powodem dla rządu, aby wprowadzić regulacje, które rozszerzają specjalne przywileje faworyzujące określone przedsiębiorstwa jest służenie przez nie określonym celom publicznym. Ten cel powinien być jasno wyartykułowany w misji firmy i podlegać okresowej ocenie.
10. Polityka publiczna powinna faworyzować lokalnych inwestorów i przedsiębiorstwa, które tworzą społeczną wartość ponad inwestorami i przedsiębiorstwami, które inwestują tylko po to, aby ją eksploatować. Chodzi tu głównie o inwestorów i firmy silnie zakorzenione w lokalnej społeczności. Trzeba im nadać odpowiedni priorytet.

Wydrukuj tę wiadomość

  Polityka monetarna
Napisane przez: Andrzej Jędrzejewski - 13.06.2018, 23:56 - Forum: Ekonomia - Brak odpowiedzi

Szwajcarskie referendum: Nie będzie prawdziwego pieniądza?

Takiego Referendum jeszcze nie było w świecie finansów.

W niedzielę Szwajcaria głosowała w referendum, które miało zakazać bankom dodatkowego kreowania pieniądza. Zorganizowała je grupa Inicjatywy Vollgeld, której celem jest wprowadzenie restrykcji uniemożliwiającym bankom udzielanie kredytów w kwotach większych od kwot zdeponowanych.

Co to oznaczało?

Obywatele Szwajcarii odpowiadali na pytanie, czy popierają wprowadzenie koncepcji nazwanej inicjatywą suwerennego pieniądza, która zakaże bankom dodatkowego kreowania kapitału.

Pomysł ten, o ile zostanie przyjęty, może wstrząsnąć szwajcarską gospodarką i prawdopodobnie doprowadzić do zawirowań na całym świecie. Kontrowersyjne referendum dotyczące "suwerennych pieniędzy" zabraniałoby bankom pożyczać więcej pieniędzy niż w depozytach. Dzięki temu bank centralny kraju byłby jedynym źródłem nowych pieniędzy. Jest to gwałtowne odchylenie od standardowych systemów bankowych, w ramach których banki "tworzą" pieniądze poprzez wydawanie nowych pożyczek.

Zwolennicy twierdzą, że bezprecedensowe zmiany zwiększyłyby integralność szwajcarskich rynków finansowych i chroniły maleńki naród przed cyklami koniunkturalnymi. Teoretycznie inicjatywa została pomyślana jako odpowiedź na światowy kryzys finansowy dziesięć lat temu.

Walka o prawdziwy pieniądz. Szwajcarzy walczyli o zakaz produkcji pieniądza przez banki. Chcieli, aby banki udzielały tylko tyle kredytów, ile wcześniej zebrały depozytów.

Kryzys, który wywodził się z nieodpowiedzialnych pożyczek udzielanych przez banki komercyjne, doprowadził banki centralne do stworzenia bilionów dolarów nowych pieniędzy na wsparcie gospodarki. Połączenie podważyło zaufanie do systemu bankowego i przyczyniło się do wzrostu liczby kryptowalut.

Niewielka grupa ekonomistów i innych zwolenników popycha do głosowania na "suwerenne pieniądze", zbierając 100 000 podpisów wymaganych do propozycji wylądowania w ogólnokrajowym głosowaniu.

Inicjatywa, której nigdy nie wypróbowano nigdzie na świecie, została odrzucona przez szwajcarski bank centralny, rząd i parlament, który twierdzi, że ograniczenia w udzielaniu pożyczek przyczyniłby się negatywnie do możliwości udzielania pożyczek firmom i gospodarstwom domowym.

Zdaniem banku centralnego wprowadzenie "państwowych pieniędzy" nie złagodziłoby kredytów i baniek spekulacyjnych, ponieważ banki nadal mogłyby nie doceniać ryzyka, pozostawiając je narażone na przyszłe kryzysy. Thomas Jordan, prezes banku centralnego, ostrzegł w maju, że inicjatywa "suwerennego pieniądza" jest "niepotrzebnym i niebezpiecznym eksperymentem, który wyrządziłby wielką szkodę naszej gospodarce". S & P Global Ratings stwierdziło, że głosowanie "tak" może "wpłynąć na zdolność kredytową szwajcarskich banków".

Zakazu nie będzie.

Plan przekształcenia szwajcarskiego krajobrazu finansowego poprzez blokowanie banków komercyjnych od sztucznego tworzenia pieniędzy, został zdecydowanie odrzucony przez szwajcarskich wyborców w niedzielę. Szwajcaria nie stała się zatem pierwszym krajem na świecie, który wprowadziłby system, który zakazał bankom komercyjnym tworzenia pieniędzy za każdym razem, gdy zaciągały pożyczkę.

Ankiety zakończyły się około 1100 GMT w ogólnokrajowym referendum w sprawie Inicjatywy Sovereign Money Initiative, znanej jako Vollgeld lub "prawdziwe pieniądze". Inicjatywa ta po zebraniu ponad 100 000 głosów, miała uczynić Szwajcarski Bank Narodowy (SNB) jedynym organem w kraju uprawnionym do tworzenia pieniędzy. Jeśli referendum wypadłoby pozytywnie, plan mógłby mieć reperkusje poza granicami Szwajcarii poprzez usunięcie praktyki, która stanowi podstawę większości pożyczek bankowych na świecie.

Idea rezerwy pełnej (100%) nie jest nowa. Przez stulecia istniały systemy pieniądza z pokryciem w kruszcach, np. złoto czy srebro. Przewijała się też jako możliwy wariant od lat 30-tych XX wieku idea rezerwy pełnej bez pokrycia w kruszcu, znana w USA jako „Plan Chicago”. Kryzys 2008-2009 odnowił zainteresowanie publiki w tym wariancie.

Konsekwencje sukcesu inicjatywy i wprowadzenia pieniądza suwerennego byłyby różnorakie i daleko idące. Frank szwajcarski doznałby najprawdopodobniej przez to pewnego wzmocnienia natomiast rynki equity doznałyby osłabienia, a w szczególności sektor bankowy. Jednak Szwajcaria stałaby się przez to poligonem doświadczalnym rozwiązań nie całkiem sprawdzonych w praktyce, czemu najpewniej towarzyszyłby dłuższy okres nielubianej przez rynki niepewności.



Podsumowując.

W przeciwieństwie do powszechnego przekonania, większość pieniędzy na świecie nie jest produkowana przez banki centralne, ale jest tworzona przez komercyjnych pożyczkodawców, gdy pożyczają pieniądze poza depozytami, które posiadają dla oszczędzających.

Zwolennicy powiedzieli, że ich plan sprawiłby, że szwajcarski system finansowy byłby bezpieczniejszy, a pieniądze na rachunkach ludzi byłyby bezpieczne w obiegu bankowym. Ale przeciwnicy, w tym SNB, rząd szwajcarski i banki, twierdzili, że był to niebezpieczny eksperyment, który mógł zaszkodzić szwajcarskiej gospodarce.

Czy byłoby to mądre rozwiązanie, gdyby zakazano kreacji pieniądza? Czy odbiłoby się rzeczywiście na gospodarce? Jakie są Wasze opinie?



źródło: https://conectumfinanse.pl/szwajcarska-inicjatywa-niepowodzenie/

Wydrukuj tę wiadomość

  Propozycja stworzenia nowego stowarzyszenia GDW
Napisane przez: Andrzej Jędrzejewski - 05.06.2018, 16:21 - Forum: Propozycje i projekty - Odpowiedzi (1)

Ponieważ istniejąca dotychczas organizacja pod nazwą Stowarzyszenie Gospodarki Dobra Wspólnego, w składzie jakim jest nie spełnia oczekiwań oraz generalnie nie funkcjonuje, proponuję stworzyć alternatywne stowarzyszenie, posiadające osobowość prawną, rejestrowane w KRS pod nazwą "GOSPODARKA DOBRA WSPÓLNEGO" ( GDW ).

W załaczeniu przesyłam załącznik statutu do dyskusji.


(05.06.2018, 16:21)Andrzej Jędrzejewski napisał(a): Ponieważ istniejąca dotychczas organizacja pod nazwą Stowarzyszenie Gospodarki Dobra Wspólnego, w składzie jakim jest nie spełnia oczekiwań oraz generalnie nie funkcjonuje, proponuję stworzyć alternatywne stowarzyszenie, posiadające osobowość prawną, rejestrowane w KRS pod nazwą "GOSPODARKA DOBRA WSPÓLNEGO" ( GDW ).

W załaczeniu przesyłam załącznik statutu do dyskusji.

Przedstawiam do propozycji nowej organizacji GDW dokument pod nazwą : Porządek Walnego Zebrania - do przedyskutowania

Proponuję przeanalizować Regulamin Walnego Zebrania:

Regulamin Walnego Zebrania Członków
Stowarzyszenia Gospodarki Dobra Wspólnego

POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Walne Zebranie Członków, nazywane dalej jako WZC, zwołuje Zarząd zawiadamiając członków o terminie , miejscu i porządku co najmniej na 14 dni przed jego odbyciem.
2. Porządek dzienny i termin Walnego Zebrania ustala Zarząd.
3. Do zawiadomienia o WZC Zarząd załącza materiały przewidziane do rozpatrzenia przez WZC wraz z projektami uchwał przewidzianych do podjęcia drogą elektroniczną poprzez email.
§ 2
1. WZC otwiera Prezes Stowarzyszenia.
2. Prezes Stowarzyszenia pełni z urzędu funkcje Przewodniczącego WZC, chyba ze zebrani członkowie postanowią inaczej.
3. Po otwarciu zebrania członkowie Stowarzyszenia dokonują wyboru sekretarza zebrania . Wyboru dokonuje się spośród obecnych na zebraniu członków Stowarzyszenia w głosowaniu jawnym.
4. W przypadku zebrania o charakterze wyborczym zebrani członkowie dokonują wyboru Przewodniczącego, sekretarza zebrania oraz członków Komisji Skrutacyjnej . Wyboru dokonuje się spośród obecnych na zebraniu członków Stowarzyszenia w głosowaniu jawnym.
5. Komisja Skrutacyjna składa się z 3 członków.
§ 3
1. WZC obraduje według niniejszego regulaminu.
2. Obradami kieruje Przewodniczący WZC.
§ 4
Członek zwyczajny Stowarzyszenia potwierdza swoją obecność na WZC podpisując listę obecności.
§ 5
Z obrad WZC sekretarz zebrania sporządza protokół, który podpisuje przewodniczący zebrania oraz sekretarz zebrania.
SPRAWY WYBORCZE
§ 6
Wybory władz Stowarzyszenia są tajne, bezpośrednie i następują spośród nieograniczonej liczby kandydatów bezwzględną większością głosów.
§ 7
Wybór władz, może odbywać się jawnie, jeżeli uchwała WZC tak postanowi
§ 8
1. Kandydatów do władz Stowarzyszenia mają prawo zgłaszać wszyscy członkowie zwyczajni, po uprzednim uzyskaniu zgody danego kandydata.
2. Zgłoszenie kandydata do władz Stowarzyszenia następuje bezpośrednio na WZC
Odwołanie członków władz i wybory uzupełniające
§ 9
1. WZC z własnej inicjatywy lub na wniosek Komisji Rewizyjnej może odwołać prezesa stowarzyszenia lub poszczególnych członków władz Stowarzyszenia – w przypadkach szczególnie uzasadnionych i określonych statutem.
2. W razie zwolnienia poszczególnych funkcji władz Stowarzyszenia, WZC dokonuje wyboru uzupełniającego, stosując odpowiednio przepisy dotyczące wyboru władz na czas do zakończenia kadencji.
GŁOSOWANIE
§ 10
l. Głosowanie na stanowisko:
a) przewodniczącego Stowarzyszenia,
b) członków Zarządu,
c) członków Komisji Rewizyjnej,
odbywa się na karcie wyborczej.
2. Za nieważny uznaje się głos oddany na karcie do głosowania innej niż ustalona.
3. Jeżeli w pierwszym głosowaniu żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów i zgłoszono więcej niż jednego kandydata, to w kolejnych turach głosowania skreśla się z listy kandydatów tego, który otrzymał najmniejszą liczbę głosów.
4. Władze Stowarzyszenia konstytuują się w ciągu 7 dni od wyboru.
Przyjęcie uchwał
§ 11
1. Uchwały WZC podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów .
2. W przypadku braku wymaganego kworum, po konsultacji z sekretarzem zebrania, Przewodniczący wyznacza w tym samym dniu, 15 minut po pierwszym terminie, bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania, kolejne głosowanie nad podjęciem uchwały.
Wnioski formalne
§ 12
1. Przewodniczący zebrania może udzielić głosu poza porządkiem obrad WZC lub w związku z dyskusją, jedynie dla zgłoszenia wniosku formalnego lub sprostowania błędnie zrozumianego lub nieprecyzyjnie przytoczonego stwierdzenia mówcy.
2. Wnioski formalne mogą dotyczyć jedynie spraw będących przedmiotem porządku obrad i jego przebiegu.
3. Do wniosków formalnych zalicza się wnioski o:
1) przerwanie lub odroczenie WZC na inny termin,
2) przejście do porządku dziennego,
3) głosowanie bez dyskusji,
4) zmianę porządku dziennego,
5) ograniczenie czasu wystąpień mówców,
6) stwierdzenie kworum,
7) przeliczenie głosów,
8) zmianę przewodniczącego walnego Zebrania.
4. O wniosku formalnym, o którym mowa w ust. 3 Walne Zebranie rozstrzyga większością głosów obecnych członków.
Podejmowanie apeli i oświadczeń
§ 13
W trybie przewidzianym dla uchwał WZC można podejmować:
1) apele – zawierające prawnie nie wiążące wezwanie określonego podmiotu do określonego zachowania się, podjęcia inicjatywy lub zadania,
2) oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie.
Organy WALNEGO ZEBRANIA CZŁONKÓW
§ 14
Organami WZC są:
1) Przewodniczący,
2) Sekretarz zebrania,
3) Komisja Skrutacyjna.
Zakres zadań organów Walnego Zebrania
§ 15
Przewodniczący kieruje przebiegiem i pracami WZC.
§ 16
Do obowiązków sekretarza zebrania należy:
1) sporządzanie protokołu WZC,
2) opracowanie uchwał zgodnie ze stanowiskiem WZC,
3) rejestrowanie treści składanych wniosków i przekazanie ich Przewodniczącemu celem ostatecznego rozstrzygnięcia o celowości przyjęcia tych wniosków.
§ 17
Do obowiązków Komisji Skrutacyjnej należy:
1) wybór przewodniczącego Komisji,
2) sprawdzenie listy obecności i stwierdzenie prawomocności wyboru władz, na wniosek przewodniczącego Zebrania,
3) przyjmowanie zgłoszeń kandydatów proponowanych do władz,
4) sporządzenie list wyborczych,
5) zebranie głosów zgodnie z listą obecności oraz obliczenie z uwzględnieniem ważności oddanych głosów,
6) sporządzenie protokołu z wyboru i ogłoszenie wyników,
7) zliczenie głosów oddanych w głosowaniu jawnym, w sytuacji, gdy wybór władz Stowarzyszenia odbywa się jawnie.
NADZWYCZAJNE WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW
§ 18
1. Nadzwyczajne WZC zwoływane jest w trybie i na zasadach określonych w statucie.
2. Nadzwyczajne WZC może odbywać się w każdym czasie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach i obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
3. Do Nadzwyczajnego WZC stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego regulaminu.
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 19
1. Zmiana niniejszego regulaminu może nastąpić na wniosek Zarządu lub Komisji Rewizyjnej albo 1/3 ogółu członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
2. Przyjęcie zmiany postanowień Regulaminu następuje w formie uchwały, w drodze głosowania zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§ 20
Regulamin wchodzi w życie z chwilą jego uchwalenia.

Wyliczenia quorum, jako dodatek informacyjny do wszelkich zebrań w których wystąpi głosowanie

liczba członków kworum zwykłe kworum statutowe
7 3 5
8 3 5
9 3 6
10 3 7
11 4 7
12 4 8
13 4 9
14 4 9
15 5 10
16 5 11
17 5 11
18 5 12
19 6 13
20 6 13
21 6 14
22 6 15
23 7 15
24 7 16
25 7 17
26 7 17
27 7 18
28 8 19
29 8 19
30 8 20
31 8 21
32 8 21
33 9 22
34 9 23
35 9 23
36 9 24
37 9 25
38 10 25
39 10 26
40 10 27
41 10 27

Proponuję wziąc pod dyskusję Regulamin obrad Walnego Zebrania Członków stowarzyszenia "Gospodarka Dobra Wspólnego"


Regulamin obrad
Walnego Zebrania Członków
stowarzyszenia "Gospodarka Dobra Wspólnego"



Niniejszy Regulamin wypełnia wymóg § 25 pkt 6 Statutu o brzmieniu „Walne Zebranie Członków obraduje według Regulaminu Obrad, uchwalonego przez poprzednie Walne Zebranie Członków”

§ 1. Ustalenia ogólne

1. Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia Gospodarki Dobra Wspólnego, zwane dalej Zebraniem, otwiera Prezes, Wiceprezes/równorzędny lub Członek wyznaczony przez organ zwołujący Zebranie. Otwierający informuje zebranych o celu Zebrania i formie procedowania, a następnie organizuje wybór prowadzącego i protokolanta, po czym przekazuje prowadzącemu dalsze procedowanie.
2. Zebranie może mieć elektroniczną formę procedowania. W takim przypadku:
a) powinno się odbywać na forum pod adresem: www................................, zwanym dalej Forum,
b) uczestniczą w nim w nim z prawem głosu wszyscy Członkowie Zwykli Stowarzyszenia,
c) Przewodniczący Zebrania sprawdza, czy aktualne profile imienne na Forum odpowiadają rejestrowi Członków Stowarzyszenia a protokolant notuje stan oraz wymagane kworum dla bieżących obrad.
d) Organizacja Zebrania na Forum musi spełniać wszystkie wymogi ustawowe i statutowe w zakresie jego zwołania jak również procedowania,
e) obowiązuje regulamin Elektronicznego Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia Gospodarki Dobra Wspólnego.
3. Goście, Członkowie Honorowi i Członkowie Wspierający mogą uczestniczyć w każdej formie Zebrania z głosem doradczym, mogą składać wnioski.
4. Przed rozpoczęciem Zebrania , organizator powinien wyłożyć do wpisów listę obecności. W przypadku Zebrania na Forum, polega to na utworzeniu wątku o nazwie „Lista obecności”, gdzie każdy Członek własnym wpisem dokumentuje obecność.

§ 2. Prowadzenie Zebrania

1. Przewodniczący Zebrania prowadzi i nadzoruje prawidłowość procedowania, zgodnego z przyjętym wcześniej porządkiem obrad, a protokolant rejestruje jego przebieg i przyjmuje wnioski Członków na piśmie lub notuje do protokołu podczas ich zgłaszania. W przypadku Zebrania na Forum, protokolant dokumentuje jego przebieg, następnie ( do trzech dni) przekazuje w plikach PDF protokół, uchwały i wyniki głosowań Sekretarzowi Stowarzyszenia do dokumentacji.
2. Przewodniczący Zebrania odpowiedzialny jest za przedstawienie porządku obrad i wdrożenie głosowania jego przyjęcia przez Zebranie a następnie za przestrzeganie procedowania zgodnego z tym porządkiem.
3. Zmiany w porządku Zebrania mogą być dokonane jedynie w związku z wymogami ustawowo-statutowymi, czyli zgłoszoną na Zebraniu niekonsekwencję lub konflikt logiczny w porządku Zebrania, które spowodowałoby procedowanie wadliwym prawnie.


§ 3. Wnioski Członków

1. Porządek obrad podany w zwołaniu powinien zawierać pozycję „Wolne wnioski”. Wnioski zgłoszone później ( w czasie krótszym od 14 dni przed obradami) Zebranie może rozpatrzyć w czasie przeznaczonym .na „Wolne wnioski”, pod warunkiem istnienia kworum.
2. Każdy Członek Stowarzyszenia może zgłaszać wnioski do Zebrania. Mogą one mieć postać pisemną przed jak i ustną lub pisemną na Zebraniu.
3. Wnioski rozpatrywane są w kolejności ich zgłoszenia. Każdy wniosek powinien być zarejestrowany w protokole przez protokolanta lub dodany na piśmie przez Członka jako załącznik do protokołu.
4. W przypadku ilości wniosków, przekraczającej możliwości czasowe obrad, nie rozpatrzone wnioski należy w protokole Zebrania oznaczyć odpowiednim opisem. Wnioski nie rozpatrzone należy umieścić w porządku następnego Zebrania.

§ 4. Podsumowanie

1. Zebranie (każdej formy procedowania) powinno obradować w sprawach zapowiedzianych w jego zwołaniu.
2. Zebranie nie może wdrożyć procedury wyborów do władz Stowarzyszenia jeśli takiej propozycji porządku nie było w zawiadomieniu zwołującym Zebranie.

Przedstawiam projekt regulaminu elektronicznego WZCz

REGULAMIN
Elektronicznego Walnego Zebrania Członków
Stowarzyszenia: Gospodarka Dobra Wspólnego

§1

1. Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia Gospodarki Dobra Wspólnego, zwane dalej WZCz jest najwyższą władzą Stowarzyszenia i działa na podstawie ustawy ,,Prawo o
Stowarzyszeniach", Statutu Stowarzyszenia oraz niniejszego Regulaminu.

2. Elektroniczne Walne Zebranie Członków, zwane dalej eWZCz odbywa się: regularnie w każdym miesiącu kalendarzowym od ... do ..... dnia miesiąca, na forum internetowym pod adresem .....................zwanym dale] Forum. Pierwsze eWZCz rozpocznie się ...........................

3. Podczas eWZCz mogą być procedowane jedynie głosowania w trybie jawnym. Ewentualne głosowania tajne tylko podczas WZCz.

4. W eWZCz uczestniczą Wszyscy Członkowie Stowarzyszenia za pomocą profili imiennych na Forum stworzonych dla każdego Członka przez Zarząd Stowarzyszenia, zwany dalej Zarządem.

§2


2. Zarząd po podjęciu uchwały o przyjęciu do Stowarzyszenia nowego członka w ciagu jednego tygodnia od podjęcia uchwały stworzy dla niego unikalny i niezmienny profil imienny na Forum i dostarczy jemu login i hasło umożliwiające zalogowanie się do Forum.

3. Każdemu członkowi zostanie umożliwiona zmiana swojego hasła do Iogowania na Forum. Zmiana hasła będzie możliwa od momentu pierwszego logowania na Forum i będzie dokonywana przez członka za pomocą odpowiedniej funkcji Forum, bez pośrednictwa i wglądu osób trzecich.

§3

1. Każdy członek ma prawo w danym miesiącu kalendarzowym złożyć do trzech wniosków w postaci projektów uchwał.



2. Wnioski składa się w specjalnie do tego stworzonym dziale Forum o nazwie "Projekty Uchwał".

3. Za datę złożenia wniosku uznaje się datę jego ostatniej modyfikacji.

4, Wnioski członków będą poddane deliberacji przez czas nie mniejszy niż 10 dni, po czym zostaną poddane głosowaniu. Wniosek nie dyskutowany przez wymagane
kworum członków, nie będzie podlegał głosowaniu.

5. W przypadku złożenia przez członka więcej niż trzy wniosków w danym miesiącu kalendarzowym, deliberacji i ewentualnemu głosowaniu poddane zostaną pierwsze trzy
wnioski według daty złożenia. Pozostałe wnioski zostaną do rozpatrzenia przez następne eWZCZ lub WZCz.

6. Jeżeli wniosek dotyczy zmiany Statutu, głosowanie może się odbyć podczas najbliższego eWZCz, nie wcześniej jednak niż po 20 dniach od daty złożenia wniosku

7. W przypadku każdego innego wniosku głosowanie odbędzie się podczas najbliższego eWZCz. nie wcześniej jednak niż po 10 dniach od daty złożenia wniosku.

§4

1. Głosowanie odbywa się w specjalnie do tego stworzonym dziale Forum o nazwie "Głosowanie", w poddziale stworzonym specjalnie dla danego eWZCz zwanym dalej
„Miejscem Głosowania”, gdzie członkowie najpierw wybierają Przewodniczącego i Sekretarza tego eWZCz.

2. Przewodniczący prowadzi i nadzoruje prawidłowość procedowania eWZCz a Sekretarz obsługuje obrady poprzez zamieszczanie w „Miejscu Głosowania” wniosków zgodne z kryteriami opisanymi w par. 3 nie później niż 6 dni przed końcem miesiąca kalendarzowego poprzedzającego głosowanie.

3. Do czasu rozpoczęcia głosowania „Miejsce Głosowania” ma wyłączone funkcje pisania i głosowania dla wszystkich członków.

4. „Miejsce Głosowania” od momentu utworzenia pozostaje widoczne dla wszystkich członków w celu umożliwienia członkom Stowarzyszenia podgląd Regulaminu Elektronicznego Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia GDW.

Kiedyś w ramach SGDW rozmawialiśmy o tworzeniu grup tematycznych. Poniewaz to nie zadziałało, przedstawiam tutaj projekt regulamunu niegdyś stworzinego w celu uruchomienia grup tematycznych, który mgłby zafunkcjonować w nowym stowarzyszeniu "GDW"




REGULAMIN

GRUPY TEMATYCZNEJ
Inicjatywa na Rzecz Zmiany Systemu Zarządzania Państwem
ProPatria
stowarzyszenia
„Gospodarka Dobra Wspólnego”


§ 1



Grupa tematyczna pod nazwą: Inicjatywa na Rzecz Zmiany Systemu Zarządzania Państwem ProPatria działa na podstawie zapisu Rozdziału 5 – Organy doradcze, grupy zadaniowe – pod nazwą: Strefy Aktywności, w paragrafie 28.

§ 2

Grupa tematyczna pod nazwą: Inicjatywa na Rzecz Zmiany Systemu Zarządzania Państwem ProPatria zwana dalej SGDW - ProPatria działa w oparciu o cele zawarte w Rozdziale 2 paragraf 7 Statutu Stowarzyszenia Gospodarki Dobra Wspólnego.


§ 3

SGDW - ProPatria skupia wokół siebie ludzi z różnych środowisk, których celem jest budowanie alternatywnego systemu społeczno-polityczno-gospodarczego Polski, który nie powiela szkodliwych dla interesu polskiego społeczeństwa neoliberalnych praw ekonomicznych. Zadaniem SGDW – ProPatria jest budowanie projektów systemowych w zakresie zarządzania państwem w myśl zasady dobra wspólnego, będącego fundamentem Stowarzyszenia.

§ 4

W inicjatywie SGDW – ProPatria mogą współdziałać członkowie zwyczajni Stowarzyszenia GDW , członkowie wspierający, członkowie honorowi oraz inne zewnętrzne stowarzyszenia posiadające tożsame lub zbliżone cele.

§ 5

Celem inicjatywy SGDW – proPatria jest edukowanie społeczeństwa, rozpowszechnianie w przestrzeni publicznej poprzez publikatory, nowych rozwiązań w zakresie zarządzania i organizacji służącym dobru wspólnemu jak również uczestnictwo w doradztwie dla wszelkich instytucji państwa.






§ 6

Procedura funkcjonowania Inicjatywy na Rzecz Zmiany Systemu Zarządzania Państwem ProPatria w Stowarzyszeniu Gospodarki Dobra Wspólnego.

1. Członkowie inicjatywy SGDW – proPatria mogą wspólnie działać w ramach prowadzonych projektów jak również postanowić wprowadzenie grup roboczych w poszczególnych zagadnieniach.
2. W każdym przypadku ustanawia się osobę która koordynuje pracę inicjatywy SGDW-proPatria a jej zadaniem jest utrzymywanie prawidłowego działania.
3. Prace podejmowane są w systemie deliberacyjno-dyskusyjnym, w którym określa się warunki oraz ramy czasowe podejmowanych kwestii.
4. Wybór systemu deliberacyjno-dyskusyjnego dokonuje zespół SGDW-proPatria poprzez głosowanie zwykłą większością głosów.
5. Rozpoczęte i zakończone kwestie są podawane do wiadomości członków SGDW poprzez informację umieszczaną na stronie SGDW oraz na forum http://www.zmieniaj.pl
6. W przypadku, gdy w ramach inicjatywy SGDW-proPatria współpracują inne stowarzyszenia, w głosowaniach w imieniu tych stowarzyszeń występuje ich przedstawiciel.
7. Koordynator zobowiązany jest informować o ostatecznie podjętych decyzjach i kierunkach działania oraz wynikach Zarząd SGDW nie rzadziej niż raz na miesiąc.
8. Współpraca w ramach inicjatywy SGDW-proPatria może odbywać się na bezpośrednich spotkaniach jak równie elektronicznie, stosując komunikatory, pocztę e-mail.
9. Inicjatywa SGDW-proPatria stanowi ciało doradcze Zarządu SGDW.
10. Zarząd SGDW zobowiązane jest w razie potrzeby wspierać inicjatywę proPatria w zakresie rozpowszechniania opracowanych zagadnień.



Załączone pliki
.doc   Nowy statut SGDW lub organizacji zastępczej.doc (Rozmiar: 94 KB / Pobrań: 0)
.doc   Porzadek-Walnego-Zebrania-Czlonkow-SGDW-2017.doc (Rozmiar: 19 KB / Pobrań: 0)
Wydrukuj tę wiadomość

  Debata, dotycząca wypracowania modelu współpracy sieciowej
Napisane przez: Andrzej Jędrzejewski - 30.05.2018, 07:24 - Forum: Kalendarz wydarzeń - Brak odpowiedzi

W imieniu Konfederacji Na Rzecz Reform Ustrojowych , zapraszam na debatę, której celem będzie:
wypracowanie modelu współpracy środowisk reprezentujących polski interes narodowy,

analiza sytuacji społeczno-politycznej i stanowiska w sprawie udziału w kolejnych wyborach.


Miejsce spotkania:
Gospodarstwo Agroturystyczne "Sielska Dolina" Nowe/k. Ożarowa Świętokrzyskiego

adres: http://sielskadolina.net.pl/index.php/dojazd


Ramowy program spotkania:
1 czerwca, piątek – rozpoczęcie godz 10-ta

Podsumowanie 3 letnich działań Konfederacji, konferencji, spotkań, sukcesów, dobrych i złych doświadczeń, w celu wypracowania wniosków na przyszłość.
Przedstawienie propozycji zasad współpracy, celów i podstaw programowych konsolidujących narodowo-patriotyczne środowiska w wyborach samorządowych a następnie w parlamentarnych

Przerwa obiadowa 14 -15 tej

Uzgodnienia stanowiska wobec serii zbliżających się wyborów i naszego zaangażowania się w te wydarzenia – zdefiniowanie interesariuszy, metod działania, harmonogramu, tworzenie koalicji i komitetów wyborczych.

2 czerwca, sobota – rozpoczęcie godz. 9-ta

Wypracowania wspólnego stanowiska wobec dziejących się wokół nas wydarzeń w sferze polityki wewnętrznej (potrzeba konsolidacji pozaparlamentarnej opozycji narodowej), jak i w geopolityce. Znalezienie odpowiedzi na pytania:

Co jest wspólnym fundamentem jedności Narodu polskiego?
Jakie są możliwości (formy) realizowania konstytucyjnej zasady Władzy Zwierzchniej?
Jakie należy podjąć działania zapewniające realizację zapisu konstytucyjnego – biernego prawa wyborczego (bariery dostępu do list wyborczych)?
Jak zrealizować w praktyce zasadę Kontraktu Wyborczego?
Jak przywrócić Suwerenowi właściwość sprawowania władzy bezpośredniej poprzez referendum

Przerwa obiadowa 14 -15 tej

Sfinalizowania stanowiska uzgodnionego dot. naszego pakietu reform ustrojowych; podjęcia działań ich upowszechnienia i promocji w ramach „Sieci współpracy…”

3 czerwca, niedziela, początek godz. 9-ta

Wewnętrzna konsolidacja Konfederacji i wypracowanie zasad organizacyjnych

Zasady członkostwa w Stowarzyszeniu oraz współpracy w ramach Konfederacji
Podział ról i odpowiedzialności za powierzone/przyjęte zadania
Zasady delegowania Konfederatów do akcji podejmowanych przez inne środowiska oraz na spotkania i konferencje
Zasady współpracy z przedstawicielami Systemu „Władzy” – z parlamentarzystami, sądami, instytucjami rządowymi.
Finansowanie organizacji
Narzędzia do pracy w sieci – strona internetowa, portale społecznościowe, media
Zasady współpracy z zaprzyjaźnionymi mediami II obiegu, lista interesariuszy

Zakończenie spotkania, obiad – ok. godz 15-tej

Przedstawiony harmonogram jest ramowa propozycja spotkania, możliwy do modyfikacji, po akceptacji uczestników spotkania. Zasadą Konfederacji Koreus-a jest wypracowanie stanowiska uzgodnionego, które satysfakcjonuje wszystkich zainteresowanych, nawet w przypadku istnienie głosów odrębnych czy kwestiach szczegółowych. W ten sposób nawiązujemy do prawdziwej demokracji, wymyślonej i skutecznie praktykowanej przez naszych przodków.

Każdy z uczestników ma możliwości swobody wypowiedzi i reprezentowania własnego stanowiska oraz deliberacji prowadzącej do wypracowania obszaru akceptacji ogółu. Efektem takiej debaty będą dokumenty z tego spotkania jako przesłanie do innych Ludzi Dobrej Woli działających w interesie naszego Dobra Wspólnego.

Koszty: nocleg 25 zł-doba, wyżywienie: śniadanie, kolacja po 8 zł, obiady po 25 zł, rozliczenie z Ośrodkiem indywidualnie na miejscu.

Wydrukuj tę wiadomość

  Uniwersytecie Warszawskim zajęcia poświęcone współczesnym problemom społecznym
Napisane przez: Andrzej Jędrzejewski - 20.04.2018, 18:01 - Forum: Kalendarz wydarzeń - Brak odpowiedzi

Jest to spotkanie ze studentami Uniwersytetu Warszawskiego w celi popularyzacji alternatywnych sposobów myślenia o zagadnieniach ekonomicznych i podobnych. Spotkanie to będzie miało charakter cykliczny i odbywac sie będzie formie dyskusji, jednak proponowałabym, poprzedzonej prezentacją najważniejszych zagadnień.

Termin: czwartek, godz. 16.45-18.18, 24 maja
Miejsce: Instytut Kultury Polskiej (gmach św. Rocha), kampus główny UW (Krakowskie Przedmieście 26/28), sala 3 (pierwszy poziom schodami).
Mapka: gmach nr 14, wejście od strony gmachu nr 7
http://www.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2014/01/mapa_kampus-glowny_uw.pdf

Wydrukuj tę wiadomość

  Waluta lokalna, bezodstekowa
Napisane przez: Jan Sposob - 23.08.2017, 23:28 - Forum: Ekonomia - Brak odpowiedzi

Początek we Wrocławiu

Filip Kowalski napisał: Programiści piszą mi aplikację na smartfona dla waluty bezodsetkowej,
taka koncepcja trochę kredytu społecnego Douglasa z pieniądzam starzejącym Gesella.
Aplikacje mają wejść do Wrocławia niedługo.

Wrocław to początek.
Aplikacja generalnie na początku będzie służyć do planowania podróży i kupowania biletów (np. w tramwaju),
w dalszej kolejności wejść do ZOO, Aquaparku no i będę dołączał lokalnych przedsiębiorców.
Emisja pieniądza rozproszona w formie elektronicznych monet w terminem ważności.

Wydrukuj tę wiadomość

  Realny plan podniesienia kapitału strukturalnego i finansowego gospodarki polskiej
Napisane przez: Andrzej Jędrzejewski - 02.07.2017, 18:46 - Forum: Kalendarz wydarzeń - Brak odpowiedzi

http://nikander.neon24.pl/post/138814,konfederaci-wybieraja-sie-na-podtatrze

Spotkanie grup dialogu
Temat:
Realny plan podniesienia kapitału strukturalnego i finansowego gospodarki
polskiej
Organizatorzy: Konfederacja na Rzecz Reform Ustrojowych, Akademicki Klub
Żeglarski w Nowym Targu, Samorządy miast Nowego Targu i Zakopanego oraz obydwu
powiatów, SGDW …….
Miejsce: Nowy Targ (w czwartek), Zakopane (w piątek, tj. dnia następnego po
Nowym Targu)
Termin: III dekada września 2017 r.
Forma:
a) referat/ Autor referatu
b) koreferat/ Autor koreferatu
Tematyka:
1) Związki gospodarcze o integracji produktowej - prawo wspólnych ustaleń
umownych. Od spółek dorazowych po konglomeraty
- mgr Wiesław Bąk
- dr Marcin Halicki
- mgr inż. Jan Sposób
2) Spółka właścicielsko-pracownicza jako praktyczna realizacja partnerskiego
model stosunków przemysłowych
- inż. Jan Koziar
3) Obecna architektura monetarna
a) Konsekwencje przystąpienia Polski do Traktatu z Maastricht. Bilans zysków
i strat w zakresie polityki monetarnej
- prof. dr hab. Grażyna Ancyparowicz
b) Alternatywne modele polityki pieniężnej, instrumenty polityki pieniężnej
- dr Janusz Szewczak
4) Nowa architektura monetarna – strategia kotwiczenia waluty na parytecie
gospodarczym i celu inflacyjnym
- mgr Piotr Robert Jankowski – Narodowy Instytut Studiów Strategicznych
- dr Stanisław Adamczyk
- mgr inż. Józef Kamycki
5) System podatkowy – podatek dochodowy jako podstawowy instrument budowy gospodarki dobra wspólnego

Wydrukuj tę wiadomość

  Projekt powstania grupy tematycznej SGDW
Napisane przez: Andrzej Jędrzejewski - 15.05.2017, 20:59 - Forum: Propozycje i projekty - Odpowiedzi (4)

Wnoszę niniejszym projekt grupy tematycznej o nazwie:Inicjatywa na Rzecz Zmiany Systemu Zarządzania Państwem - ProPatria
w skrócie SGDW-proPatria z następującym regulaminem REGULAMIN
GRUPY TEMATYCZNEJ
Inicjatywa na Rzecz Zmiany Systemu Zarządzania Państwem
ProPatria
Stowarzyszenia Gospodarki Dobra Wspólnego
§ 1
Grupa tematyczna pod nazwą: Inicjatywa na Rzecz Zmiany Systemu Zarządzania Państwem ProPatria działa na podstawie zapisu Rozdziału 5 – Organy doradcze, grupy zadaniowe – pod nazwą: Strefy Aktywności, w paragrafie 28.
§ 2
Grupa tematyczna pod nazwą: Inicjatywa na Rzecz Zmiany Systemu Zarządzania Państwem ProPatria zwana dalej SGDW - ProPatria działa w oparciu o cele zawarte w Rozdziale 2 paragraf 7 Statutu Stowarzyszenia Gospodarki Dobra Wspólnego.
§ 3
SGDW - ProPatria skupia wokół siebie ludzi z różnych środowisk, których celem jest budowanie alternatywnego systemu społeczno-polityczno-gospodarczego Polski, który nie powiela szkodliwych dla interesu polskiego społeczeństwa neoliberalnych praw ekonomicznych. Zadaniem SGDW – ProPatria jest budowanie projektów systemowych w zakresie zarządzania państwem w myśl zasady dobra wspólnego, będącego fundamentem Stowarzyszenia.
§ 4
W inicjatywie SGDW – ProPatria mogą współdziałać członkowie zwyczajni Stowarzyszenia GDW , członkowie wspierający, członkowie honorowi oraz inne zewnętrzne stowarzyszenia posiadające tożsame lub zbliżone cele.
§ 5
Celem inicjatywy SGDW – proPatria jest edukowanie społeczeństwa, rozpowszechnianie w przestrzeni publicznej poprzez publikatory, nowych rozwiązań w zakresie zarządzania i organizacji służącym dobru wspólnemu jak również uczestnictwo w doradztwie dla wszelkich instytucji państwa.
§ 6
Procedura funkcjonowania Inicjatywy na Rzecz Zmiany Systemu Zarządzania Państwem ProPatria w Stowarzyszeniu Gospodarki Dobra Wspólnego.
1. Członkowie inicjatywy SGDW – proPatria mogą wspólnie działać w ramach prowadzonych projektów jak również postanowić wprowadzenie grup roboczych w poszczególnych zagadnieniach.
2. W każdym przypadku ustanawia się osobę która koordynuje pracę inicjatywy SGDW-proPatria a jej zadaniem jest utrzymywanie prawidłowego działania.
3. Prace podejmowane są w systemie deliberacyjno-dyskusyjnym, w którym określa się warunki oraz ramy czasowe podejmowanych kwestii.
4. Wybór systemu deliberacyjno-dyskusyjnego dokonuje zespół SGDW-proPatria poprzez głosowanie zwykłą większością głosów.
5. Rozpoczęte i zakończone kwestie są podawane do wiadomości członków SGDW poprzez informację umieszczaną na stronie SGDW oraz na forum http://www.zmieniaj.pl
6. W przypadku, gdy w ramach inicjatywy SGDW-proPatria współpracują inne stowarzyszenia, w głosowaniach w imieniu tych stowarzyszeń występuje ich przedstawiciel.
7. Koordynator zobowiązany jest informować o ostatecznie podjętych decyzjach i kierunkach działania oraz wynikach Zarząd SGDW nie rzadziej niż raz na miesiąc.
8. Współpraca w ramach inicjatywy SGDW-proPatria może odbywać się na bezpośrednich spotkaniach jak równie elektronicznie, stosując komunikatory, pocztę e-mail.
9. Inicjatywa SGDW-proPatria stanowi ciało doradcze Zarządu SGDW.
10. Zarząd SGDW zobowiązane jest w razie potrzeby wspierać inicjatywę proPatria w zakresie rozpowszechniania opracowanych zagadnień.

Wydrukuj tę wiadomość

  Spotkanie " Nowa strategia kotwiczenia waluty na parytecie gospodarczym .
Napisane przez: Andrzej Jędrzejewski - 15.05.2017, 13:39 - Forum: Kalendarz wydarzeń - Brak odpowiedzi

Informuję, ze 3 czerwca 2017 roku o godzinie 11:00 w siedzibie Muzeum Niepodległosci w warszawie al. Solidarności 62 odbedzie sie spotkanie przy współudziale Klubu Inteligencji Polskiej na temat " Nowa strategia kotwiczenia waluty na parytecie gospodarczym i celu inflacyjnym". jest to spotkanie, które nie odbyło sie w maju bieżcego roku. Tematy:

Propozycja dyskusji nad nową strategią kotwiczenia waluty na parytecie gospodarczym
                               i celu inflacyjnym
Planowanej na 3 czerwca 2017r w Warszawie
Spotkanie będę uważał na udane gdy:
1. Wyjaśnimy sobie mechanizm powstawania luki popytowej (głodu monetarnego) tłumacząc to przyję-
  tymi w obecnej architekturze monetarnej strategią kotwiczenia waluty i instrumentami polityki pie-
  niężnej a nie “spiskową teorią dziejów”.
2. Wyjaśnimy sobie w oparciu o podobne przesłanki fakt, dlaczego od 2002 roku NBP nie wykreował
  ani złotówki chociaż nikt mu tego nie bronił. Przypominam: baksterzy kreują rocznie około 8,5%
  agregatu M3.
3. Wyczyścimy z naszych głów złogi po pieniądzu kruszcowym bez robienia umizgów do parytetu złota
  i innych pomysłów opartych o “rzadkość” jak chociażby bitcoiny.
4. Zrozumiemy, że architektura monetarna jest systemem regulacji nadając większą rolę inżynierom
  (specjalistom od automatyki i cybernetyki) w projektowaniu nowego systemu zabierając te zabawki
  ekonomistom. No może nie do końca.
5. Staniemy na gruncie obrony art. 227 Konstytucji RP choćby się to "niektórym" bardzo nie podobało.
6. Wybierzemy podstawowe “podzespoły” z których zbudujemy nowy system monetarny. W tym celu
  wiele z nich musimy zaprojektować od początku.
7. Dokonamy wstępnej “optymalizacji parametrycznej” tych naszych “podzespołów”. Będzie to wyma-
  gało odpowiedzi na setki pojawiających się przy okazji pytań. Dokonamy tego dyskutując nad kroka-
  mi 4-8 zasygnalizowanymi pod tym linkiem: http://nikander.neon24.pl/post/138036,na-sciezce-do-
  suwerennego-pieniadza
8. Rozjedziemy się zabierając ze sobą zadanie dalszej pracy, aby nie zaniedbać czegoś co powodowało-
  by, że system nie nabrałby cech samoregulacji i homeostazy.
Przygotujcie się na dyskusję (deliberację). W programie zarezerwowano na to 2,5 godziny. Mamy wyjść z
przeświadczeniem, że zrobiliśmy kawał dobrej roboty.
1. Czyścimy złogi po pieniądzu kruszcowym.
      W erze pieniądza kruszcowego sprawa wyglądała prosto: określało się parytet czyli pokrycie biletów
bankowych w złocie i po sprawie. Gdy trzeba było więcej papierków to trzeba było skądś zdobyć złoto. Mor-
dowano więc milionami Indian, Aborygenów czy innych tam Zulusów. Dokonywano przy tym różnych wy-
nalazków jak chociażby obozy koncentracyjne przypisywane angielskiemu generałowi Horatio Kitchenerowi
podczas wojny burskiej. Innym wynalazkiem z tamtego okresu i tamtego terenu był skauting – doprawdy
świetlany przykład do naśladowania dla naszej młodzieży. W drodze do złota trzeba najpierw ludziom zabrać
moralność. Należało zaczynać niemalże od niemowlaków.
       Na bardziej humanitarny sposób zwiększania ilości papierków zdecydowano się niedawno – lata mię-
dzywojnia. Można było przecież obniżać parytet czyli pokrycie w złocie. Prostym ludziom to na ogół nie
przeszkadzało. Oni operowali nominałami. Jeśli ktoś komuś był winien 100 zł pożyczone przed denominacją
i oddał te 100 zł po denominacji to grzechu nie było jeśli tylko inflacja była trzymana w ryzach. Były jednak
nacje, którym to „parytetowe poluzowanie” wyjątkowo przeszkadzało. Powrót do poprzedniego parytetu zło-
ta (po denominacji przeprowadzonej przez Zdziechowskiego) był aktem uwzględnienia interesu tych, którzy

wyczuli co się święci dla pewnej rasy koczowniczej pod koniec lat trzydziestych w Europie. Zebrali więc
pejsaci swoje papierki i masowo wymieniali je na złoto, które sobie odpłynęło. Brakło złota a więc brakło
pieniędzy. Nie było ich na nic. Nawet przeprowadzona w 1939 emisja fiducjarna nie uratowała sytuacji. Pol-
ska armia pojechała na wojnę na kobyłach. Czy ten fakt ktoś nagłaśnia?
      Dla tłumaczenia procesów gospodarczych okupacyjna ekonomia wymyśliła cykle koniunkturalne
jako zrządzenie opaczności. Prawda wyglądała zupełnie inaczej: była to dobrze przemyślana pompa ssąco-
tłocząca mająca ograbiać całe narody.
       Każdy polski patriota powinien powinien znać dwie rzeczy: stan polskiej gospodarki przed wojną na
tle innych gospodarek i to ze źródła, które trudno podejrzewać o komunistyczną propagandę.
i książkę Jerzego Zdziechowskiego „Mit złotej waluty”.
2. Poznajemy arsenał naszego największego wroga czyli architekturę monetarną opartą o
                          kreację oprocentowanego długu.
No dobrze, było minęło.
      Skończyła się era pieniądza kruszcowego. Teraz pieniądz kreuje się „ex nihilo” czyli z niczego. Aby
jednak te papierki miały realną wartość stosuje się proste metody ograniczania ich ilości. W ten sposób

zastępuje się „rzadkość” jaką dawało złoto. Te metody nazywa się architekturami monetarnymi z których
najważniejsze składniki to:

strategie kotwiczenia waluty oraz
Wybór parametru stabilizowanego
Więcej: http://www.nbp.pl/publikacje/bci/Alternatywne_Strategie_PP.pdf

instrumenty polityki pieniężnej.
Wybór sposobu reakcji na odchyłkę od ogłoszonego standartu.
Więcej: https://www.nbp.pl/publikacje/operacje_or/2015/raport2015.pdf
      Warto zaznaczyć, że Międzynarodowy Fundusz Walutowy nie narzuca zrzeszonym w nim Bankom
Centralnym konkretnej strategii polityki pieniężnej pod warunkiem że podstawowym instrumentem polityki
pieniężnej będą: baza monetarna oparta o walutę dominującą mającą parytet w postaci lotniskowców (dolar) i
kreacja pieniądza dłużnego.
     Przedmiotem wykładu wprowadzającego i późniejszej dyskusji powinno być wyjaśnienie wszystkich
elementów pojawiających się na poniższym schemacie.
Przedmiotem szczegółowego omówienia powinny być dominujące obecnie strategie kotwiczenia waluty.
Proszę zwrócić uwagę, że wszystkie mieszczą się w tym samym schemacie jedynie w sposób odmiennie
skonstruowana pętlą sprzężenia zwrotnego.
1. Strategia celu inflacyjnego (inflation targeting, IT)
Stabilizowanym parametrem jest cel inflacyjny.

Źródło własne.
a) cel nadrzędny:
   Realizacja numerycznego celu dla inflacji, z reguły określonego w odniesieniu do indeksu cen konsump-
cyjnych (CPI)
b) Doświadczenia empiryczne
  Po raz pierwszy wprowadzona na początku lat 90. XX w. przez Bank Nowej Zelandii, obecnie stosowana
przez około 30 banków centralnych (mniej niż 20% krajów członkowskich MFW)
c) Efektywność
  Wysoka. Zarówno modele teoretyczne, jak i doświadczenia empiryczne wskazują, że bankom centralnym
udaje się w średnim okresie osiągać założone cele inflacyjne i zakotwiczyć na nich oczekiwania podmiotów
gospodarczych. Kraje, które stosują strategię celu inflacyjnego, charakteryzują się – przeciętnie – niższą sto-
pą inflacji oraz mniejszą zmiennością zarówno inflacji, jak i luki popytowej
d) Kontrolowalność celu’
Umiarkowana, ze względu na długie i zmienne opóźnienia w mechanizmie transmisji
e) Transparentność
   Wysoka, ze względu na wykorzystanie znanego i powszechnie rozpoznawalnego wskaźnika inflacji (zwy-
kle CPI), a także przywiązywanie dużej wagi do komunikacji banku centralnego z otoczeniem
f) Elastyczność
   Wysoka. Dzięki zakotwiczeniu oczekiwań inflacyjnych bank centralny może wydłużyć horyzont powrotu
inflacji do celu po wystąpieniu wstrząsu oraz względnie swobodnie dobierać instrumenty oddziaływania na
gospodarkę
2.Stabilizowanie kursu walutowego (exchange rate targeting, FX)
Stabilizowanym parametrem jest kurs walutowy do wybranej waluty bazowej.

Źródło własne:
a) Nadrzędny cel strategii
Utrzymanie kursu walutowego na określonym (ogłoszonym publicznie) poziomie
b) Doświadczenia empiryczne
Najpopularniejsza strategia, stosowana obecnie przez ponad połowę krajów członkowskich MFW
c) Efektywność
  Umiarkowana, silnie uzależniona od uwarunkowań gospodarczych danego kraju. Efektywność FX może
być wysoka w przypadku małych gospodarek otwartych lub znacznej zbieżności cyklicznej pomiędzy krajem
usztywniającym kurs a gospodarką bazową. W pozostałych przypadkach FX może zmniejszać odporność go-
spodarek na szoki
d) Kontrolowalność celu
  Wysoka. Bank centralny ma bezpośredni wpływ na kurs walutowy, jednak swoboda jego kształtowania jest
ograniczana przez możliwość prowadzenia interwencji na rynku walutowym
e) Transparentność
  Wysoka. Jest bardzo przejrzysta z punktu widzenia krajowych podmiotów gospodarczych, choć przejrzy-
stość ta maleje wraz ze wzrostem elastyczności zobowiązania kursowego
f) Elastyczność
  Niska. FX ogranicza lub wręcz uniemożliwia prowadzenie autonomicznej polityki pieniężnej, a potencjal-
nie także prowadzenie krajowej polityki gospodarczej w innych obszarach.
   Za doktrynalne trzymanie się „gold standard” Polska zapłaciła przed wojną najwyższą cenę jaką była za-
paść gospodarcza i utrata niepodległości. Tę cenę płacimy obecnie godząc się na architekturę monetarną po-
legająca na kreacji oprocentowanego długu.

3. Dyskutujemy nad zaproponowana koncepcja kotwiczenia waluty na parytecie
                    gospodarczym i celu inflacyjnym.
Tematyka omawiana w poszczególnych krokach jest wyróżniona
Krok 1. Poznajemy główne elementy nowej architektury monetarnej.
Zwracamy uwagę na sposób pozapinania sprzężeń zwrotnych zapewniających architekturze cechy
samoregulacji i homeostazy. Omawiamy różnicę pomiędzy dodatnim (destrukcyjnym) a ujemnym
(stabilizacyjnym) sprzężeniem zwrotnym.
Krok 2. Deliberujemy nad wyborem głównej pętli sprzężenia zwrotnego architektury monetarnej
traktowanej jako system regulacji stabilizacyjno-nadążnej.
Wykorzystujemy wiedzę empiryczną stojącą za głównymi stosowanymi obecnie strategiami kotwiczenia
waluty. Moim faworytem jest strategia celu inflacyjnego. Nie wyczerpuje to jednak tematu.

Krok 3. Deliberujemy nad pomocniczą pętlą sprzężenia zwrotnego wiążącego system monetarny z
gospodarka.
Moim „nieśmiałym” faworytem jest dynamika PKB. Istnieje także kilka innych parametrów łatwo
mierzalnych, które mogą znaleźć zastosowania. Chodzi o to aby wybrać najlepszy.
Krok 4. Budujemy formuły emisyjne w oparciu o ilościową teorię pieniądza.
Zastępujemy kreację pieniądza dłużnego emisją pieniądza suwerennego ze wszystkimi konsekwencjami dla
systemu bankowego. Uwzględniamy warunki „normalne”, deflację, inflację, stagflacje, hiperinflację.
Krok 5. Deliberujemy nad kierunkami rozproszenia emisji suwerennego pieniądza aby zabezpieczyć
zarówno funkcje stabilizacyjne jak i nadążne systemu.

Zasada której się trzymamy: rozdział pieniędzy pomiędzy sferę produkcji i konsumpcji powinien zapewnić
utrzymanie równowagi towarowo-pieniężniej przy założonym celu inflacyjnym.
Pamiętamy że „parytet gospodarczy jest głównym bastionem obrony waluty i jej wartości.
Krok 6. Deliberujemy nad sposobem regulowania akcjami kredytowymi w przypadku niedoboru środków w
bankach. Pamiętamy, o "złotej regule bankowości" czyli o pełnym pokryciu pożyczek w osadach.
Moim faworytem jest zasada: ten może wziąć więcej kto ma większe zasługi w budowie systemu
bankowego. Matematycznie byłaby to „całka po czasie” kwot utrzymywanych w bankach.
Krok 7. Deliberujemy nad ścieżką przejścia od systemu opartego na kreacji pieniądza dłużnego do systemu
opartego na emisji pieniądza suwerennego.

Do omówienia:



Praktyczna realizacja „złotej reguły bankowości”.
Nacjonalizacji pieniądza wykreowanego na poczet długu.
Resetu długów.
Krok 8. Deliberujemy nad sposobami odparcia potencjalnych ataków na walutę.
Atak na walutę może mieć charakter:
- wewnętrzno – populistyczny (obietnice wyborcze). Najsłabszym elementem pieniądza fiducjarnego jest
człowiek i powinien on być z systemu wyeliminowany. Pozostają twarde, zapisane w konstytucji i prawie
bankowym matematyczne formuły emisyjne.
- zewnętrzny (chłopy z Lozanny)
Krok 9. Inne tematy
Opracował
Józef Kamycki, 8 maja 2017r.

Wydrukuj tę wiadomość